By

Arte heeft een aantal bussen in gebruik die samen iedere maand zo’n 27.000 kilometer rijden. Omdat we groeien, stijgt het aantal kilometers per jaar en dat kan een negatieve invloed hebben op onze CO²-voetafdruk. Zeer nauwkeurig verzamelen we informatie over ons verbruik. Door data goed te interpreteren en daarover weer te communiceren, dringen we ons brandstofverbruik terug. Goed voor het milieu én goed voor de portemonnee.

Lilian van Tongerlo

Een groep collega’s, echt een dwarsdoorsnede van de organisatie, heeft in 2016 een adviesrapport geschreven voor de stuurgroep MVO. Daarin staan aanbevelingen op basis van een gedegen onderzoek. “Er zijn diverse stakeholders geïnterviewd”, vertelt Lilian van Tongerlo, projectleider van de adviesgroep en verantwoordelijk voor de marketing en communicatie bij Arte.

“Denk dan aan medewerkers, klanten en leveranciers. Zo’n stakeholdersonderzoek hoort erbij, als je een MVO Prestatieladder-certificaat op het niveau 4  hebt.” De hele keten is bevraagd op basis van 33 indicatoren. Een van de uitkomsten: men wil meer weten over ons brandstofverbruik, en wat we doen om dat te verminderen.

Monitoren en anticiperen

Sinds juli 2013 houden we ontzettend veel bij. Het verbruik per bus bijvoorbeeld: hoeveel liter verbruiken we per 100 kilometer? Wat is het verbruik per chauffeur? Heeft een drukkere periode een negatieve invloed? Ons optimaal verantwoorden naar belanghebbenden, dat is de essentie van de MVO Prestatieladder. Voortdurend monitoren en anticiperen. En ook onze normen aanscherpen, want we blijven ambitieus.

Gerard van Veldhuizen

Gerard van Veldhuizen, coördinator Arbo en Milieu: “Het aantal liter per 100 kilometer kan bijvoorbeeld omlaag als we nog beter het nieuwe rijden toepassen. Rustig optrekken, rustig terugschakelen, op tijd de bandenspanning controleren, et cetera. Daar hebben we het over met onze chauffeurs: we proberen ze te stimuleren om zuinig te rijden.

De chauffeurs vinden de onderlinge competitie leuk. Ze komen hier nieuwsgierig om de statistieken vragen. Onze meest zuinige chauffeur heeft per 100 kilometer twee liter brandstof minder nodig, dan de minst zuinige. Je ziet: er is nog een wereld te winnen.

Laat ik afsluiten met een leuk gevolg van ons beleid. Een nieuwe collega had twee maanden nodig om te wennen aan onze manier van werken. En zie de statistieken: het is leuk om de positieve trend die hij heeft ingezet te zien.”

 

Wist u dat:

 

  • We niet alleen monitoren wat onze bestelbussen verbruiken? Ook voor de leaseauto’s houden we het verbruik bij. Waarbij directeur Hugo van Osch natuurlijk helemaal geen brandstof meer verbruikt met zijn elektrische wagen.
  • Financieel Directeur Niels van den Beucken er een sport van maakt om op kantoor te komen zonder brandstof te verbruiken? Of hij daarin slaagt met de actieradius van zijn hybride auto, is iedere dag weer spannend.
  • De drie buitendienstmedewerkers in hun eigen auto’s ook goed op het verbruik letten? De heren kijken naar elkaars verbruik en dat geeft een gezonde competitie.
  • We in het verleden wel eens een award hebben uitgereikt aan de zuinigste chauffeur?
Gerelateerde berichten

Hoe een Boffi Code gemaakt wordt? Boffi geeft een kijkje achter de schermen en laat zien hoe diens...

De ‘C’ in Restaurant C staat voor celsius en cocktails. Voor Grohe een goede reden om hier de...

Na het grote succes van de slow-foodrookoven op houtskool, introduceert Barbecook een elektrisch...

Leave a Reply