By

Niet alleen apparaten, maar ook showroomconcepten kunnen vernieuwend zijn. Dit laat Bosch zien in Inspiratiehuis 20|20 in Hoofddorp. Deze week werd de showroom feestelijk heropend in het bijzijn van 150 gasten.

Nieuw concept

Er is de afgelopen maanden hard gewerkt aan de herindeling van de Bosch showroom. Het nieuwe concept dat hier is toegepast, moet ervoor zorgen dat consumenten nog beter worden geholpen bij de aankoop van keukenapparatuur.

“Voorheen ging de aandacht vooral uit naar het vrijstaande segment”, legt Gerko Reurink, Head of Marketing Bosch, uit. “Dat was niet zo, maar de producten die dicht bij de ingang van de showroom stonden, waren nu eenmaal vrijstaand en dat zette bezoekers op het verkeerde been. De nieuwe indeling geeft hen een heel andere showroombeleving.”

Ambities

Met de opening van de nieuwe showroom wil Bosch de ambities tonen die ze hebben binnen de KRT-markt. “We zijn marktleider in Europa en zien in Nederland nog veel groeikansen binnen de keukenretailmarkt. Met de nieuwe showroom, het inspiratie magazine en een uitbreiding van het assortiment zijn we klaar om de retail op alle vlakken te ondersteunen in hun groei met Bosch.”

Ideale keuken

Bij binnenkomst worden de gasten welkom geheten bij een gezellige balie waar altijd medewerkers van het inspiratiehuis aanwezig zijn. Hier worden ook de innovaties getoond die Bosch groot hebben gemaakt: Van de eerste elektrische koelkast uit 1933 en de eerste series wasmachines uit 1958 tot Mykie, het concept van de persoonlijke assistent voor smart homes.

Daarna begint de ‘reis naar de ideale keuken’, zoals Leonie van Overstraten, manager Inspiratiehuis 20|20, de route benoemt. Die begint bij een aantal smart oplossingen, leidt langs een demonstratiekeuken waar gekookt kan worden met Bosch apparatuur en komt vervolgens uit bij de productlijnen die het merk voert. “We communiceren nu minder over typenummers en meer over series. Een nummer zegt de consument namelijk niet veel”, legt Reurink uit. ”We spelen liever in op de beleving van de klant.”

“Waar de ene Nederlander enthousiast wordt van de nieuwste technische snufjes op hun apparaten, is dit voor de ander minder van belang”, vult Hubert de Haan, Director Bosch bij Bosch Huishoudapparaten, aan. “Met de series verduidelijken we bij Bosch hoeveel soorten apparatuur er zijn en maken we het de consument makkelijker om een keuze te maken.”

Verdeling

De showroom is 700 vierkante meter groot en verdeeld over twee verdiepingen. Een plattegrond bij de trap geeft duidelijk aan waar welke productgroepen te vinden zijn. Dit maakt de showroom overzichtelijk.

Beneden zijn kook- en bakapparaten te vinden, op de eerste verdieping bevinden zich de koel- en vriesapparaten, vaatwassers en was- en droogautomaten. Hier wordt ook informatie gegeven over Home Connect en Bosch Smart Home.

“Bovendien is er nu meer samenhang tussen beneden en boven, waardoor bezoekers nu eerder geneigd zijn om ook op de eerste verdieping een kijkje te nemen”, vertelt Reurink. Hij is erg tevreden over het nieuwe concept, dat nu al zijn vruchten afwerpt.

“We hebben al een paar weken proef gedraaid en we merken dat de bezoekers heel goed reageren op het nieuwe concept. Het werkt precies zoals we voor ogen hadden en dat is heel fijn. Zo kunnen we onze bezoekers en dealers nog beter van dienst zijn.”

Succesvol concept

Het nieuwe showroom concept wordt eerst in Hoofddorp uitgerold en later ook in andere landen, waarbij de steden Melbourne, Hangzhou en Bangalore als eerste volgen.

Gerelateerde berichten

Hoe een Boffi Code gemaakt wordt? Boffi geeft een kijkje achter de schermen en laat zien hoe diens...

De ‘C’ in Restaurant C staat voor celsius en cocktails. Voor Grohe een goede reden om hier de...

Na het grote succes van de slow-foodrookoven op houtskool, introduceert Barbecook een elektrisch...

Leave a Reply