By

“Wat zetten we op de visitekaartjes?” Over deze relatief onbelangrijke vraag is bij Studio Kees Marcelis lang nagedacht. Marcelis is een alleskunner. Dit voorjaar start de creatieve duizendpoot ook nog eens zijn eigen keukenlijn.

Marcelis omschrijft zijn stijl als strak, rustig en warm. Hij houdt niet van kille, afstandelijke interieurs en keukens. De ontwerper heeft naar eigen zeggen oog voor detail, werkt het liefst met natuurlijke materialen en prevaleert zijdeglans boven hoogglans.

“Veel van onze keukens zijn mat gespoten en afgewerkt met een laminaat waar je geen vingers op ziet. Daarnaast experimenteer ik graag met nieuwe materialen, zoals Equitone van Eternit, een composiet plaatmateriaal dat lijkt op natuursteen.

Er is een bijzondere variant verkrijgbaar met gefreesde groeven. Binnenkort gaan we daar de gevel van een villa mee bekleden. Hetzelfde materiaal zou ik ook in een keuken kunnen verwerken.

Voelsprieten

Ik denk in blokken en schijven, dat helpt me bij het maken van een kleurplan. Een kookeiland is bijvoorbeeld zo’n blok. Wat is er mooier dan dit element in één materiaalsoort? Van beton of dun keramisch plaatmateriaal van Kerlite of Neoliet. Ik zoek constant naar nieuwe materialen en ontwerpmogelijkheden. Waar ik ook kom, m’n voelsprieten staan altijd aan.”

Eén pot nat

Marcelis werkt met een team van zeven ontwerpers. De jongste is vierentwintig en de oudste is de zesenvijftig jarige Marcelis zelf. Het werken met jonge mensen inspireert hem meer dan een bezoek aan één van de vele keukenbeurzen.

“Ze zijn over het algemeen dodelijk saai, de gevestigde keukenbedrijven zijn allemaal zo netjes. Heel af en toe zie je een uitspatting. Het mag wat mij betreft wel wat spannender. Het verschil zit ‘m vaak in het kwaliteit- en prijssegment.”

Foto: Raphaël Drent

Niet meer doordrammen

Het contact met nieuwe klanten verloopt bij Studio Kees Marcelis volgens een vast stramien. Als de agenda het toelaat wordt, ook de allereerste keer, bij mensen thuis afgesproken.

“Het huisbezoek vind ik één van de leukste processen. Ik kijk naar hoe ze zich kleden, hoe ze wonen en beschouw de kunst aan de muur. Aan de hand van foto’s van eerdere projecten die we hebben gedaan, geven klanten aan wat ze leuk én vooral niet leuk vinden. Dan volgt de offerte en vervolgens ga ik schetsen.

Bijna alle keukens worden op maat gemaakt door onze interieurbouwer. Voor apparatuur verwijs ik ze naar Miele of ATAG en voor de ergonomische indeling van de keuken naar Van Hoecke in Zaltbommel.”

Niet meer doordrammen

Marcelis ontwerpt zoals de klant het wenst, maar ventileert ook zijn eigen voorkeuren. Wat betreft het ontwerp is de klant koning, maar Marcelis de autoriteit.

“Vroeger kon ik flink doordrammen, omdat iets ten koste ging van het ontwerp. Tegenwoordig ben ik praktischer ingesteld en moet een keuken duurzaam, hygiënisch en gewoon goed schoon te houden zijn. Uiteindelijk gaat het om de klant en moet hij of zij tevreden zijn.”

Dat wil echter niet zeggen dat Marcelis achteroverleunt en het op zich af laat komen. “Je bent nooit gearriveerd.”

Positieve kant recessie

De crisis heeft ook Studio Kees Marcelis flink geraakt. De omzet werd gehalveerd en er moesten mensen uit. Toch zat er volgens Marcelis aan de donkere periode ook een positieve kant.

“Achteraf gezien heeft de crisis me veel gebracht. We zijn blijven geloven in onze manier van aanpak; doen waar we goed in zijn en mooie dingen maken. Ik ben nooit ‘hoerig’ geworden en heb nooit dingen gemaakt waar ik achteraf spijt van zou kunnen krijgen.

Voor de crisis was het aandeel particuliere opdrachtgevers zeventig procent en de rest zakelijk, tegenwoordig is het bijna omgekeerd. Naar het blijkt voor ons een goede ontwikkeling. Je komt met particuliere opdrachten dicht bij de mensen, maar in de zakelijke markt kun je meer ‘losgaan’ als keukenontwerper.

Marcelis doelt bijvoorbeeld op het Enschedese hoofdkantoor van In Person. Bij het interieur van het uitzendbureau kreeg hij de vrije hand. Het resultaat is een paarse keuken op een paarse vloer met een stoere houten tafel.

“In een andere vestiging hebben we een keukenblok ontworpen van goudkleurig plaatmateriaal. Niet kitsch en precies passend in het kleurenschema dat we voor ogen hadden. Als ik deze ontwerpen laat zien, worden nieuwe klanten soms verleid om te kiezen voor iets aparts en afwijkends.”

Foto: Raphaël Drent, Tiel.

Industriële keuken

De keuken speelt in de toekomst een steeds belangrijkere rol en krijgt een andere uitstraling, aldus de interieurarchitect. Van een perfect gestylde keuken met hardglas, dichte kasten en precies passende apparatuur naar een praktische keuken met veel open vakken en losse apparaten.

“Een industriële keuken, mede ingegeven door de vele kookprogramma’s op tv. Open lades en meer magazijnachtige opstellingen waar de producten zichtbaar en voor het grijpen zijn.

Kijk naar de horeca en vergelijk een hip restaurant van nu met een restaurant van een aantal jaren geleden. Interieurs zijn experimenteler, industriëler en meer vintage geworden. Die trend zet zich door naar de keuken thuis.

Het wordt georganiseerd rommeliger, minder strak en warmer. Koken op gas is over een paar jaar passé, evenals de traditionele afzuigkap, klanten kiezen steeds vaker voor afzuiging in het aanrechtblad.”

Intercodam Kitchen by Kees Marcelis

Intercodam Kitchen by Kees Marcelis

Eigen keukenlijn

Studio Kees Marcelis heeft vestigingen in Arnhem en Amsterdam. Binnenkort verhuist de Arnhemse vestiging naar Oosterbeek. Het nieuwe eigen keukenmerk van Marcelis is sinds kort te koop onder de naam “Intercodam Kitchen by Kees Marcelis” via CILO in Zutphen.

“Een deel van de 300 vierkante meter grote shop-in-shop is ingeruimd voor mijn keukenontwerpen. We hebben meerdere opstellingen met verschillende uitstralingen geplaatst, waaronder een vierkant blok in goudkleur met een gesloten kastenwand en een langwerpig blok van keramisch marmer met een tafel en geïntegreerde achterkast van notenhout.

Een andere keuken is diepblauw met een kookeiland van beton. Als ik bedenk wat we door de jaren heen allemaal hebben gemaakt, ben ik best trots. Tegelijkertijd denk ik dat het beste nog moet komen.”

Gerelateerde berichten

Paul Cleven uit Cuijk werkt al sinds z’n vijftiende met keukens. Interieurarchitect mag hij zich...

De Nederlandse architect en designer Dick Spierenburg was dit jaar Creative Director van de beurzen...

Tom Dixon is niet zomaar een designer. Hij is een succesvol merk met een eigen productiebedrijf. In...

Leave a Reply