Piet Boon

By

Designer:
Piet Boon

Bedachtzaam loopt de Zaanse designer nog een keer langs alle keukenopstellingen. Met Chief Design Officer Roland Kokkeler bespreekt Boon de laatste aandachtspunten. In een showroom die een ware transformatie is ondergaan. Niet lang geleden stond hier namelijk een compleet andere collectie.

Piet Boon ontwerpt al zo’n twintig jaar keukens. Het eerste exemplaar noemt hij nu de ‘original’. Een robuuste keuken met massief houten kastfronten en een stoer betonnen aanrechtblad.

Vijf jaar geleden vond hij een fabrikant die op grotere schaal een collectie kon produceren die een stuk minder eenvoudig te kopiëren bleek. Warendorf werd in 2010 officieel licentiepartner en een jaar later verscheen de collectie Piet Boon Kitchens by Warendorf.

Inmiddels is die samenwerking voorbij en voert Piet Boon zijn eigen collectie. Geheel in eigen beheer, in samenwerking met een Duitse fabrikant die vrijwel alles kan maken wat het designteam bedenkt.

Eigen ontwerp

De zeven nieuwe keukens ademen stuk voor stuk Piet Boon design, maar zijn geschikt voor uiteenlopende doelgroepen met wisselende budgetten en zelfs de projectmarkt. Deze zijn in een relatief kort tijdsbestek ontworpen door een bijzonder internationaal en gevarieerd designteam. Het creatieve proces staat Boon nog goed bij.

“We werken veel met projectontwikkelaars en wilden de basiskeuken die normaliter gebruikt wordt upgraden naar onze eigen standaarden en zelf produceren. Dan hoef je namelijk nooit concessies te doen door samenwerkingen met lokale keukenfabrikanten die bijna nooit precies maken wat je wilt.

 

“Van haute couture tot spectaculaire betonarchitectuur”

 

Inspiratiebronnen

“Het ontstaan van deze producten begon met wild brainstormen. Met vijftien ontwerpers van verschillende disciplines startten we het designproces vanuit onze eigen inspiratiebronnen en dus niet vanuit bestaande keukenontwerpen.

Van haute couture en houten kunstwerken tot spectaculair betonarchitectuur; het out of the box denken was voor ons erg belangrijk. Alleen zo kom je tot vernieuwende ontwerpen.

Wat me bijvoorbeeld erg aansprak waren de afbeeldingen van ongebruikelijke materiaaltoepassingen. Bijvoorbeeld een foto van vingers half gedoopt in nagellak. Waarom moet nagellak altijd keurig op de nagels passen? Een ongebruikelijke scheidingslijn tussen verschillende materialen is heel interessant.”

 

Technische uitdaging

Af en toe liepen de ontwerpers wel tegen een technische drempel aan. Zo is de Minimal geïnspireerd op origami en dus zijn de kookplaat en de spoelbak vlak geïntegreerd in het aanrechtblad en de meeste onderdelen gemaakt van flinterdun plaatmateriaal.

Boon: “Dus ook de kastfronten. Het bleek moeilijk om hier scharnieren in de plaatsen. Gelukkig zeggen onze technici niet snel dat iets niet kan. Zij zien het louter als een uitdaging. Met die instelling kun je veel bereiken.”

“We ontwerpen het geheel met de keuken als multifunctionele leefomgeving.”

Mono

In de showroom is naast de Minimal een messing bar – de Mono – te vinden, eveneens zeer minimalistisch vormgegeven. De bar is verkrijgbaar in gepatineerd koper, messing en zink en een echt luxe meubelstuk.

“In New York hebben veel klanten een bar in huis. Die vormt een eyecatcher in huis”, vertelt de designer. “Dit exemplaar is niet het enige meubelstuk die we tonen in de keukenshowroom. We gaan er namelijk vanuit dat de keuken onderdeel is van je complete leefruimte.

We krijgen regelmatig tekeningen binnen van architecten die meubels nog in hokjes plaatsen. Een keuken hier, de woonkamer daar, ze knippen de ruimte nogal droog op. Dit verbaast ons wel een beetje, want de klant gebruikt zijn woning tegenwoordig heel anders. Daarom ontwerpen wij het geheel vanuit een andere visie. We ontwerpen het geheel met de keuken als multifunctionele leefomgeving.”

 

Voor Ieder wat wils

Van de stoere New Original – de 501 Levi’s onder de Piet Boon keukens, een vernieuwde versie van het allereerste exemplaar  – tot Minimal met flinterdun plaatmateriaal en origami als inspiratiebron. De keukens in de Piet Boon collectie lopen sterk uiteen qua materiaalkeuze en uitstraling.

Landscape

De Landscape komt voort uit de vele bezoeken aan Azië. Boon vertelt dat er gebruik is gemaakt van Japanse vormentaal. Door de verschillende hoogten van de keukenonderdelen, is de keuken erg multifunctioneel. “Tijdens het tafelen wil je bijvoorbeeld lager zitten dan tijdens het koken. Ook de materialen hebben we op het gebruik aangepast. De tafel is van hout, een warm materiaal. Het kookgedeelte is van steen, een hard materiaal dat tegen een stootje kan.”

Brutal

In de Brutal is de ongebruikelijke scheidingslijn tussen materialen goed zichtbaar. Het marmer van het aanrechtblad loopt door in de laden, hierdoor lijkt het aanrechtblad bijzonder dik, terwijl het functioneel gebruikt wordt. De kastdeuren daaronder zijn van hout, eveneens een stoer natuurproduct. Boon: “Die grote, brute vormgeving maakt van de keuken een echt altaar voor kookliefhebbers.”

Gerelateerde berichten

“Wat zetten we op de visitekaartjes?” Over deze relatief onbelangrijke vraag is bij Studio Kees...

Paul Cleven uit Cuijk werkt al sinds z’n vijftiende met keukens. Interieurarchitect mag hij zich...

De Nederlandse architect en designer Dick Spierenburg was dit jaar Creative Director van de beurzen...