By

Tom Dixon is niet zomaar een designer. Hij is een succesvol merk met een eigen productiebedrijf. In een interview vertelt hij over hoe onze leefomgeving verandert, wat de nieuwe verhoudingen zijn tussen designers, bedrijven en consumenten en wat hij verwacht van IMM Cologne.

Tom Dixon, wat zijn vandaag de dag de meest belangrijke veranderingen in de design industrie?

“Dit is een interessant tijdperk voor design. Je ziet dat de relatie tussen designers, fabrikanten, consumenten en de infrastructuur die daaromheen hangt, enorm verandert. De hele business is ontwricht, zoals dat tien jaar geleden ook met de muziekindustrie gebeurde.

Zo staat het kantoor als zijnde een aparte ruimte ter discussie. Zal het kantoor, zoals we dat kennen, over tien jaar nog wel bestaan? Maar de belangrijkste verandering gaat toch wel op voor hoe we producten maken, distribueren en hoeveel invloed de consument heeft op de aanpassingen die we maken op meubilair.”

Tom Dixon

De productie en definitie van ruimtes is dus aan het veranderen?

“Ja. We zagen dit al gebeuren in de hotelsector waar bedrijven als Airb’n’b voor ontwrichting zorgden. Dit zien we nu ook in andere sectoren. Zo zijn er websites te vinden waar privéwoningen aangeboden worden als vergader- en kantoorruimte. We moeten wel inventiever met ons ruimtes om gaan, omdat de druk op de stadscentra steeds groter wordt.”

Tom Dixon IMM Cologne LivingKitchen

Wanneer je naar IMM Cologne komt, ben je zowel designer als fabrikant. Dat is wel bijzonder. 

“Dat klopt. In deze branche is het niet gewoon dat designers hun eigen producten ook in productie nemen en zorgen voor de distributie en sales. In de mode-industrie is dit echter heel normaal. Maar als je eenmaal bezig bent, begrijp je waarom. Het logistieke proces is bijvoorbeeld veel complexer voor meubelen dan voor mode.

Ik heb echter nooit onderscheid gemaakt tussen commercie en creativiteit. Zakenmensen die ik bewonder, zijn net zo creatief als designers. Zij bedenken nieuwe business models en manieren op producten op de markt te zetten.

Designers moeten zich interesseren in deze aspecten. Je hoeft het niet uit te voeren, maar je moet de processen wel begrijpen. Communicatie speelt namelijk een grote rol in de handel vandaag de dag en designers zijn daar juist heel goed in.”

Dat brengt ons bij het bezoek aan de beurs. IMM Cologne gaat juist over business, inspiratie en communicatie. Welke aspecten krijgen dit jaar jouw persoonlijke aandacht? 

“IMM Cologne is net als Orgatec heel belangrijk voor ons. We zijn afgestapt van één grote productlancering per jaar en plannen er nu vier. Daardoor kunnen we ons beter focussen op onze productcategorieën. Het is wel een uitdaging om net zoveel energie en aandacht te schenken aan elke productlancering als op het merk an sich. Dat is precies wat we op IMM Cologne samen kunnen brengen. Voor ons is dit dus een mooie start van het jaar.”

Gerelateerde berichten

“Wat zetten we op de visitekaartjes?” Over deze relatief onbelangrijke vraag is bij Studio Kees...

Paul Cleven uit Cuijk werkt al sinds z’n vijftiende met keukens. Interieurarchitect mag hij zich...

De Nederlandse architect en designer Dick Spierenburg was dit jaar Creative Director van de beurzen...