By

De economische groei van 3,3% voor 2017 en 2,4% voor 2018 vertaalt zich in groei in alle Nederlandse sectoren, zo stelt de Rabobank in diens Sectorprognose 2018.

Zowel de export als de consumentenbestedingen groeien, zo blijkt uit de prognose van de Rabobank. In de meeste branches is hierdoor meer vraag naar goederen en diensten en dit doet de omzet stijgen. Naar verwachting zullen na 2018 de jaren van hoge inhaalgroei voorbij zijn. “Nederlandse bedrijven staan voor de uitdaging om kansen te blijven grijpen en te blijven vernieuwen om zo ook na volgend jaar te blijven groeien”, meldt de bank.

“De consumptie is pas sinds 2014 weer aan het toenemen. Voor dit jaar verwachten we de hoogste consumptiegroei sinds 2000. Steeds meer mensen hebben een baan en hierdoor gemiddeld meer te besteden. Daarnaast is het consumentenvertrouwen alweer een tijd ver boven het langetermijngemiddelde.

Nederlandse denken positief over de huidige en toekomstige economische en financiële situatie en vinden het een gunstige tijd om grote aankopen te doen. De omzet van zowel food als non-food winkels zal groeien. Doordat afzetprijzen ook licht zullen stijgen verwacht de Rabobank een omzetgroei van ruim 3 procent.

Veranderingen

De Rabobank stelt in haar prognose ook een aantal veranderingen voor de detailhandel vast. Een overzicht van de belangrijkste conclusies:

  • De invloed van internet op de consument overstijgt alle verwachtingen, en de snelheid van die invloed neemt steeds verder toe.
  • Grenzen vervagen door branchevervaging, internationalisering, technologische ontwikkelingen en de versmelting van online en offline. Ook de klassieke grenzen in de supply chain verdwijnen.
  • De klant heeft de macht, en niet de retailer of de producent.
  • Meer spelers vechten om de gunst van de consument, wat kan leiden tot lagere marges en verdienmodellen die in een steeds hoger tempo veranderen.
  • Fysieke winkels houden toegevoegde waarde en blijven relevant als ze consumenten, producten, merken en medewerkers verbinden. Ondanks de sterke groei van online koopt de consument nog altijd 80% tot 85% van haar non-foodproducten in de fysieke winkel.
  • ‘Naast experience van winkels, is de expertise van het personeel voor retailers belangrijk om met fysieke winkels te overleven en zich te onderscheiden van de (online) concurrentie. Waar personeel nu nog vaak wordt gezien als een kostenpost wordt het meer en meer waardevol.
Gerelateerde berichten

Neolith gaat met de Food & Roll, een mobiel restaurant, op tournee door Europa. Dit concept is niet...

De overheid zet in op koken zonder aardgas, maar de consument moet nog even wennen aan koken op een...

Steenverwerker Arte uit Helmond organiseert op zaterdag 29 september het Arte for India festival om...

Leave a Reply