By

Brancheorganisatie INretail publiceert een positieve brancheprognose voor 2018. Woonwinkels zien hun omzetten komend jaar met gemiddeld vier procent stijgen.

INretail ziet dat de omzetgroei en het perspectief binnen branches erg verschillen. De online omzet groeit harder dan de offline omzet. Dominante spelers claimen een groeiend deel van de totale omzet.

Kansen zitten in nieuwe multichannel retail vormen, zoals service-, lease- en recycleconcepten, stelt de organisatie. Die beantwoorden aan veranderende consumentenbehoeften. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Retail richting 2030, retail rules’.

Dominerende partijen

De omzetprognose voor 2018 is een gemiddelde. “Dat verhult de enorme dynamiek van omzetplussen en -minnen. Dat geldt vooral voor de sport retail. Een aantal marktpartijen domineert en hun omzet zal blijven stijgen”, zegt woordvoerder Paul te Grotenhuis.

“Dat raakt kleinere spelers zonder niche-expertise. Die situatie is ook herkenbaar in de moderetail en andere branches. De woonretail profiteert in 2018 nog van de florerende huizenmarkt. Tegelijk krijgt de branche te maken met het dempingseffect van de omzetgroei van de laatste jaren.”

Nieuwe vraagvormen

INretail voorziet dat het speelveld steeds sneller verandert, er nieuwe regels gaan gelden en andere spelers hun entree maken. Te Grotenhuis: “Dit is een belangrijke conclusie van het actuele onderzoek Retail richting 2030, retail rules! Twaalf verschuivingen in consumentenbehoeften leiden naar hele nieuwe vraagvormen waarvoor de retail antwoorden kan ontwikkelen. Retailers die daarin een voorsprong nemen, kunnen ook de versnelling aan die INretail waarneemt.”

Retaildefinitie

Groeipotentie zit vooral in nieuwe retail concepten waarbij de basis wordt verrijkt met service- en leaseabonnementen en dienstverleningsvormen”, stelt INRetail. “De marktgroei zal dan in de pas kunnen blijven lopen met de inflatieontwikkeling. Voorwaarde is dat retailers hun concepten door ontwikkelen om de werkelijke consumentenbehoefte in te kunnen vullen. Dat neemt een herdefiniëring van de retail met zich mee en dat daagt uit. Naast kopen komen dan ook ook recyclen, ruilen en leasen in beeld. De consument weet dat al, nu de retail nog.”

Vooruit

In 2018 gaat INretail met haar programma Retail richting 2030, retail rules! ondernemers inspireren om een vlucht naar de toekomst te nemen. Dat gebeurt met onder meer inspiratie bijeenkomsten in de regio’s, door van innovatieve retailers ambassadeurs te maken en retailsafari’s te organiseren.

Gerelateerde berichten

Boretti heeft een nieuw hoofdkantoor geopend in Amsterdam. Het merk is nu gevestigd aan...

Vandaag vindt de lancering plaats van de Way Of Working tijdens de Vakdagen in de Woonindustrie in...

Retailers aangesloten bij INretail hebben op uitnodiging van de brancheorganisatie hun ervaringen...

Leave a Reply