By

Met ENIGMA creëerde RCR Arquitects met materiaal van Neolith een onwerelds interieur. Nu het restaurant af is, vertelt Neolith over het ontstaan van dit project.

Het verhaal van ENIGMA begint met de visie van Albert Adrià, de beroemde Catalaanse chef. Hij wilde een ‘glaciaal en enigmatisch’ restaurant, dat zowel zijn kookkunst als zijn carrière zou weerspiegelen.

Zijn visie kreeg vorm toen RCR Arquitectes – winnaar van de Pritzker Prize 2017 – een ontwerp in waterverf maakte. Besloten werd om het ontwerp tot leven te brengen met de hulp van Neolith by TheSize, fabrikant en designer van Gesinterd Steen. Het resultaat is ENIGMA, een restaurant met een bijna onwerelds interieur.

Passion project

Adrià had al drie jaar gewerkt aan het designvoorstel en hij wilde er zeker van zijn dat zijn ‘passion-project’ een perfect resultaat zou opleveren. De chef, die zo bekend is geworden met zijn experimentele kookkunst en verrassende menu’s, wilde een boeiende, meeslepende omgeving creëren voor zijn gasten.

De kook- en menustijl van de chef wordt sterk beïnvloed door de omgeving. Het interieur moest dat weerspiegelen: “Het type keuken dat we maken wordt bepaald door de ruimte. Als we bijvoorbeeld natuur om ons heen zouden hebben, dan zouden we totaal andere gerechten maken”, legt hij uit.

Van papier tot plaat

Een cruciale moment in het designproces was de aquarel: RCR had in samenwerking met architect Pau Llimona een aquarel gemaakt, op twee vellen A3-papier. Dit werd het design voor de vloeren, muren, toiletten, keukenwerkbladen, kasten en afzuiginstallaties.

Een aquareldesign was nog nooit uitgevoerd in Gesinterd Steen – het was dus een heel nieuwe uitdaging. Carlos Garcia, Product Designer bij TheSize vertelt: “We moesten het originele design opschalen, en daarbij moesten we goed uitkijken om de definitiekwaliteit van de originele tekening niet te verliezen. Iedere pixel kwam overeen met twee meter vloer in het echt.”

De R&D van Neolith ontwikkelde de technologie om het design op platen over te zetten en slaagde erin een perfecte replica van de tekening te maken.

Toen dat eenmaal gelukt was, moesten de exacte kleuren gemaakt worden. De gewenste groen- en blauwtonen waren ongebruikelijke kleuren voor gesinterde oppervlakken. Bovendien Moest de intensiteit van de kleuren passen bij de andere materialen en inrichtingselementen, om één geheel te krijgen.

Met Neolith’s eigen digitale decoratieprinttechnologie NDD (Neolith Digital Design) kon volledig voldaan worden aan het programma van eisen van de architecten.

De architecten wilden graag dat iedere plaat een onregelmatige structuur zou hebben, zoals Neolith’s Riverwashed, maar dan wel met een subtiele glans zodat het oppervlak multisensorisch zou zijn – interessant om te zien en uitnodigend tot aanraken. “Neolith is een eigentijds materiaal met vele interessante kenmerken. We waren zo verrast over de mogelijkheden, dat we het nu ook voor andere projecten gebruiken”, vertelt RCR.

Installatie

De vloer was de grootste uitdaging, alleen al vanwege de afmetingen. Elke plaat is uniek en moest perfect samengesteld worden om een mooi doorlopend design te krijgen.

Daarnaast moesten de designers een manier vinden om een goed totaalbeeld van de puzzel te krijgen – dat vereiste creatief denken vanuit een ander perspectief. Er werd een oplossing gevonden: Neolith bouwde de gehele vloer eerst off-site op en gebruikte een drone om foto’s van bovenaf te maken – het bewijs dat alles precies volgens de tekening was.

Puzzel

RCR Arquitectes/P. Llimona ontwierp een organische ruimte vol rondingen en smalle eilanden. De platen moesten in zes kleinere stukken gesneden worden – het kleinste stuk was zelfs maar 3 cm breed. Absolute precisie was de sleutel om te kunnen garanderen dat de realisatie precies volgens het aquarel-ontwerp verliep.

Er werd een coördinatensysteem uitgewerkt, net als bij een geografische kaart: iedere plaat kreeg een unieke code, om de exacte positie binnen het project aan te geven. Met dit systeem konden de monteurs op locatie het interieur als een puzzel in elkaar zetten.

Foto van de drone

Dit is ENIGMA

ENIGMA is een restaurant vol verrassingen, zeggen de architecten: “We vinden het een mooi idee dat het een Enigma is – iets wat moeilijk uit te leggen is. Het is een ruimte die de gasten omhult, die smelt, verdwijnt – bijna een labyrint. Tussen materialiteit en confrontatie wordt een uitgebreid scala organische bewegingen gecreëerd. Schaduwen, transparantie, de aanwezigheid van water, nevel en wolken.”

Gerelateerde berichten

Met een gemiddelde stijging van 12,7% is de omzet van woonwinkels in het derde kwartaal van 2017...

Een samenwerking tussen Eigenhuis Groep en consumentenelektronica retailer Expert zal de laatste nu...

Vernuftig verstopt in laden en achter kastfronten. Design kunnen het niet altijd noemen, maar...

Leave a Reply