By

INretail onderzocht de veranderingen in de retailmarkt tot 2030 en concludeert dat die razendsnel gaan. Meer dynamiek, nieuwe business modellen, meer uitdagingen voor de ondernemer.

Tijdens het onderzoek zijn twaalf belangrijke verschuivingen getraceerd die leiden tot hogere consumentenverwachtingen. Dat biedt ondernemers talloze retailkansen, aldus INretail.

Kansen

“Meegroei-abonnementen voor kinderkleding, leaseconstructies voor woninginrichting en servicecontracten voor onderhoud van producten zijn retailkansen. Het zorgt voor een klantenreis die doorloopt na de koop. Ondernemers kunnen telkens opnieuw waarde toevoegen en hun klantrelatie verstevigen”, meldt de organisatie.

“Toegevoegde waarde is ook te vinden in transparantie over fabricageprocessen, het gebruik van recyclebare materialen of in het samen met de klant ontwikkelen van ontwerpen (co-design). Voor veel consumenten wordt bewust consumeren belangrijker. Zij gaan zelf ook de rol van retailer-producent invullen.”

Aansluiting

INretail verwacht dat de huidige, maar ook nieuwe spelers de retail totaal gaan vernieuwen. Directeur Jan Meerman: “Ondernemers die zich het snelst aanpassen, zijn de winnaars. Hier geldt: maak van verandering je beste vriend. We kennen dankzij het onderzoek de kansen en de versnelling die nodig is. Dat leidt tot heel veel nieuw aanbod en daarvan worden consumenten blij.

De echte vernieuwers stellen niet het product, maar de klantverwachtingen centraal. En dan kom je uit bij combinaties van service, producten en dienstverlening. Dat maakt alles makkelijker, leuker en relevanter. Retail gaat tot in de haarvaten van onze samenleving.”

Vanzelfsprekend

Consumenten vinden innovatie van de retail vanzelfsprekend. De uitdaging ligt in het ontwikkelen van passende antwoorden. Het onderzoek Retail richting 2030 toont de vele kansen, maar ook de impact. “Wie vraag en aanbod het best bij elkaar brengt, wint. Het retailspel blijft richting 2030 onveranderd, maar het speelveld en de regels zijn in beweging”, aldus de INretail directeur. “Anders is nu de enorme snelheid, de grote impact en de noodzaak van voortdurende aanpassing door de retail. Het draait om experimenteren, leren en durf om te falen.”

 

Gerelateerde berichten

Dertien jaar na de creatie van het kookboek Jamie’s Italië keert Jamie Oliver terug naar zijn...

Dit jaar vindt alweer de 50e editie van de Biënnale Interieur in het Belgische Kortrijk plaats. De...

In de eerste helft van dit jaar zag de woonbranche de omzet nog met 3,6% stijgen. De...

Leave a Reply