By

Dit jaar vindt alweer de 50e editie van de Biënnale Interieur in het Belgische Kortrijk plaats. De beurs is dit jaar wel een beetje anders dan anders.

De vorige edities duurde de beurs tien dagen. Nu heeft de organisatie gekozen voor een compactere aanpak. Biënnale Interieur duurt van 18 tot en met 22 oktober.

Een andere verandering is dat Biënnale Interieur steeds meer mikt op een professioneel publiek. Dit uit zich in een cultureel programma met onder meer lezingen, tentoonstellingen, presentaties en ontmoetingsmomenten. Er wordt veel aandacht besteed aan business en ondernemen.

Nationale en internationale architecten kunnen naast het architectuurprogramma ook een bezoek brengen aan een van de deelnemende bedrijven. Daarnaast is er een stadsfestival. Onderdeel hiervan is een leegstaand ziekenhuis in het centrum van de stad die wordt ingepakt door een jonge generatie ontwerpers, culturele partners en internationaal toonaangevende designers.

Welk merk doet ertoe?

“Recent marktonderzoek* wees uit dat 74% van de merken volledig overbodig zijn als het van de klant afhangt. Als puntje bij paaltje komt, wordt gekozen voor labels die het verschil maken en voor merken die vertrouwen inboezemen. Hoe een merk betekenisvol kan zijn? Impact op ons persoonlijk en collectief welzijn speelt hierbij zeker een rol. Evengoed moet een merk een opvoedende, informatieve of inspirerende rol hebben. Meer dan ooit zijn ecologische impact en het milieubewuste karakter onontkoombaar. En telkens komt ook een sterke inhoudelijke boodschap naar voren als wordt gevraagd waarom het ene merk boven het andere wordt verkozen. In top 30 van betekenisvolle merken zitten labels als Google, PayPal, Nivea, Lego, Nike, Apple, Kellogg’s, Disney en Visa. Toevallig ook merken die weten hoe helder en duidelijk te communiceren. Maar het is meer dan enkel sociale verantwoordelijkheidszin die een rol speelt als over kwaliteit wordt gesproken. Waar Steve Jobs, mede-oprichter van Apple, tien jaar geleden nog zei “Design is not just what it looks like, design is how it works”, volstaat het vandaag niet langer meer om goed uitziende producten te maken die perfect functioneren. Brands moeten ook beseffen waar hun klanten om geven. Een product moet echt zijn, liefst positief en zeker bruikbaar. Het waardevolle kan in vele aspecten zitten. Het kan het leven makkelijker, eenvoudiger of waardevoller maken en dit niet enkel op op sociaal, familiaal of werkvlak, maar evengoed op vlak van welzijn, gezondheid of financiële slagkracht. Kortom, er wordt steeds meer op zoek gegaan naar meerwaarde en kwaliteit.”

— Dieter Van Den Storm, project- en creatief coördinator INTERIEUR 2018

Gerelateerde berichten

Dertien jaar na de creatie van het kookboek Jamie’s Italië keert Jamie Oliver terug naar zijn...

In de eerste helft van dit jaar zag de woonbranche de omzet nog met 3,6% stijgen. De...

Dekker presenteert tijdens de Küchenmeile in Duitsland een aantal interieurtrends voor 2019....

Leave a Reply