By

Woonwinkels hebben in het laatste kwartaal van 2016 uitstekende omzetten gerealiseerd. De omzet was gemiddeld 8,3% hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. Het zorgde voor een extra impuls voor de totale omzetgroei over 2016. Die is 7,4% hoger dan in 2015.

INretail verwacht in 2017 een gemiddelde omzetgroei van 5%. De woonwinkels profiteren mee van de dynamiek op de woningmarkt en het positieve consumentenvertrouwen. Het MKB zag de omzet in 2016 met 5,2% stijgen en het grootwinkelbedrijf met 10,7%. Veel ketens zijn actief in het midden- en laagsegment en juist dit prijsniveau toont de sterkste omzetgroei.

Onderscheidend vermogen

Ondernemingen met een duidelijke strategie vergroten hun kansen om beter dan de markt te presteren. “Het komt aan op onderscheidend vermogen,” aldus branchemanager Bert-Jan van der Stelt. “Dat kan met een bijzondere collectie en aantrekkelijk winkelbeeld dat ook online getoond wordt, maar ook door gebruik te maken van formules en verkoopconcepten die de afgelopen jaren zijn ontwikkeld en de focus te richten op een specifieke doelgroep.”

Vestigingsplaats

Winkels in de grote steden in de Randstand profiteren van hun vestigingsplaats. In Amsterdam, Rotterdam en Den Haag was de gemiddelde omzetstijging van woonwinkels met 13,5% fors hoger dan het landelijke gemiddelde. In de omliggende regio’s rond deze steden bleef de omzet juist onder het landelijke gemiddelde.

Omzetgroei per segment

Gemengde zaken zagen hun omzet in het vierde kwartaal met 12,8% stijgen en in heel 2016 zelfs 15%. Tot deze categorie behoren bijvoorbeeld woninginrichters met een gemengd assortiment en woonwarenhuisketens. Verkopers van woningtextiel konden in de laatste drie maanden van vorig jaar 9,2% meer omzet bijschrijven. De gemiddelde omzetgroei over heel 2016 is 8%. Ondernemers met slaapspeciaalzaken noteerden 5,8% omzetgroei in kwartaal vier, terwijl de omzet over het hele vorige jaar met gemiddeld 8,5% steeg. Keukenspeciaalzaken realiseerde een omzetgroei van 10,2% in het laatste kwartaal en kunnen een terugblikken op een gemiddelde omzetgroei van 7,2% over heel 2016. De omzet van meubelspeciaalzaken steeg met 4,5% en over heel 2016 met 4,9%.

Gerelateerde berichten

In de showroom van Alno is het opvallend rustig. De prachtige keukenopstellingen worden door...

Van 3 t/m 8 oktober openen de deuren van de vt wonen&design beurs in Amsterdam. Bulthaup is dit jaar...

AV Flakkee organiseert zaterdag 16 september de 14de editie van de Tieleman Keukens Run. Tijdens...