Badkamer en keuken veruit populairste klusprojecten

0

April en mei zijn de populairste maanden om te verbouwen en Nederlanders pakken dan het liefst hun badkamer of keuken aan. Dit blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Markteffect en kredietverstrekker Freo.

Bijna de helft van de duizend ondervraagden (47%) geeft aan de badkamer, keuken of beiden te verbouwen met het aangevraagde krediet. Andere populaire klussen zijn het vervangen van ramen of deuren, het moderniseren van de woning en iets meer dan één op de vijf van de consumenten (21%) geeft aan te hebben verbouwd om de woning duurzamer te maken. Uit het onderzoek bleek bovendien dat als er tussen de tien en dertigduizend euro wordt geleend voor verbouwingen er met name wordt gekozen voor direct persoonlijk comfort en het verfraaien van de woning.

Weinig verduurzamen

Ron van Vliet, directeur van Freo: “Het is opvallend dat consumenten nog relatief weinig bezig zijn met het verduurzamen van hun woning. Kennelijk verliest de verduurzamingsdrang het van de drang naar verfraaien. Het is ook zo dat cosmetisch wellicht meteen een prettiger gevoel en concreet resultaat geeft en verduurzamen vooral idealistisch en financieel gedreven is.

De verwachting is wel dat dat de komende tijd flink gaat veranderen. Het is dan verstandig om goed naar de verschillende financieringsvormen te kijken en deze te vergelijken. Wat zijn de verschillen, voor- en nadelen in jouw specifieke geval.”

Reageer