Consumenten vervangen hun huishoudelijke apparaten eerder dan gepland

0

Brancheorganisatie APPLiA Nederland heeft het  jaarverslag van 2020 gepresenteerd. Hierin wordt teruggeblikt op een bijzonder jaar wat betreft consumententrends en de verkoop van importeurs en fabrikanten van elektrische huishoudelijke apparaten.

De uitbraak van het coronavirus heeft flinke weerslag gehad op de verkoop van elektrische huishoudelijke apparaten. Zo blijkt onder meer dat het aandeel online omzet binnen groothuishoudelijke apparaten is gestegen van 25% naar 30%. Opvallend is dat consumenten hun huishoudelijke producten eerder hebben vervangen dan noodzakelijk. Het geld dat niet besteed kon worden aan vakanties en ander entertainment werd geïnvesteerd in het huis.

Online verkoop flink toegenomen

Door het sluiten van de traditionele winkels tijdens de verschillende lockdowns kreeg de online verkoop wereldwijd een enorme boost, stelt APPLiA vast. In 2020 is het aandeel online omzet binnen groothuishoudelijke apparaten gestegen van 25% naar 30%. In de laatste weken van het jaar waren de niet-essentiële winkels dicht en lag het percentage online omzet zelfs nog hoger.

“In Nederland ligt er een goede online infrastructuur. Hierdoor konden mensen, ondanks dat de winkelmogelijkheden soms beperkt waren door de maatregelen, toch nieuwe apparaten kopen. De groei die we in 2020 signaleren zit vooral in de online verkoop.”, vertelt Stefan Verhoeven, voorzitter van APPLiA Nederland en CEO van Miele Nederland.

Vakantiegeld gaat naar huishoudelijke apparaten

Vorig jaar begon  in Nederland als een normaal jaar met enkele procenten groei ten opzichte van 2019. In maart ging de wereld op slot en geven de lockdowns wereldwijd een enorme druk op de besteding aan groothuishoudelijke apparaten. In Nederland ziet APPLiA Nederland een tegenovergestelde ontwikkeling en trekt vanaf dat moment de groei juist aan.

Opvallend is dat consumenten besloten niet af te wachten tot hun groothuishoudelijke apparaat was versleten, maar dat zij het geld dat normaliter gereserveerd was voor etentjes, uitjes en vakanties direct investeerden in nieuwe apparatuur voor in huis. Met name vriezers waren populair. De verkoop van deze apparaten steeg in stuks met veertig procent.

Er werd ook flink geïnvesteerd in de keuken, te verklaren door het feit dat de horeca voor een groot deel van 2020 gesloten was en mensen meer thuis waren. Kookplaten, magnetrons en vaatwassers maakten allemaal een flinke groei in afzet en omzet mee.

Thuiswerkers willen goede koffie

De grootste omzetstijging binnen klein huishoudelijke apparaten is te zien bij keukenapparatuur (+ 34% omzet). Door al het thuiswerken zijn mensen meer waarde gaan hechten aan de kwaliteit van koffie in huis en is er flink geïnvesteerd in nieuwe koffiezetapparaten.

Fun-cooking werd populair door de sluiting van de restaurants net als andere apparaten die bedoeld zijn voor de bereiding van voedsel werden meer verkocht. Tot slot gaf de hittegolf in de zomer van 2020 de verkoop van elektrische barbecues een boost.

Eerste kwartaal 2021

In het eerste kwartaal van 2021 ziet APPLiA Nederland dat de markt blijft stijgen in een gematigder tempo. Er werd in de eerste drie maanden van het jaar een marktgroei van 10% in omzet gerealiseerd. De verkoop via internet compenseert de daling van de verkoop in winkels, die door coronamaatregelen slechts beperkt open zijn.

De verkoop van apparaten voor nieuwe keukens stijgt in het eerste kwartaal ook flink. Dit is mede verklaarbaar door de blijvende hausse in de huizenmarkt. De gesignaleerde trends in 2020 zijn daarnaast nog vol zichtbaar in het eerste kwartaal van 2021.

Comments are closed.