By

De Franse master-patissier Cédric Grolet maakt van taartjes kunstwerken. Zijn esthetisch inzicht gebruikte hij ook voor het ontwerp van zijn droom-appartement.

Cédric Grolet is een van de veelbelovendste en creatiefste talenten in het moderne koken. Deze jonge, inventieve chef heeft al veel awards gekregen voor zijn patisseriecreaties. Vorig jaar nog kreeg hij de prestigieuze Gault Millau Patissier van het Jaar en werd hij uitgeroepen tot Best Pastry Chef door 50 Best, de hoogst mogelijke onderscheiding in zijn vak.

Kenmerkend voor het werk van Grolet is zijn visueel sterke patisserie, zoals zijn iconische Rubiks Cube Cake en zijn trompe-l’oeil-desserts met levensecht nagebootst vers fruit.

Interieurontwerp

Grolets gevoel voor esthetiek kwam ook van pas tijdens het ontwerpen van zijn appartement in Parijs. De woning was toe aan renovatie en de chef ontwikkelde hiervoor zelf het plan.

De ruimte moest mooi, maar tegelijkertijd ook praktisch zijn. Met name de keuken natuurlijk, waar hij vaak aan het werk is. Zelf zegt hij over het ontwerp het volgende: “Het woord ‘creatie’ is in feite het hart van alles wat ik doe. Gastronomische concepten tot leven brengen is bijzonder verrijkend en om je ideeën werkelijkheid te zien worden, dat geeft echt een bedwelmend goed gevoel. Dat moedigt me aan om nooit op mijn lauweren te rusten. Daarom wilde ik een ruimte ontwerpen die me de vrijheid zou geven om te experimenteren, zonder mijn verbeeldingskracht te beperken.”

Hij vervolgt: “Ik heb mijn appartement compleet opnieuw ingericht, van boven tot onder. Ik wilde een ruimte met de idiosyncratische ‘Cédric’-spirit, die mijn persoonlijkheid en overtuiging zou uitstralen. Dat betekende dat het zo simpel en helder mogelijk moest worden, met gebruik van de beste materialen die er op de markt zijn.”

Design zonder opsmuk

Grolet heeft een hekel aan opsmuk en je ziet bij hem dan ook nooit onnodige decoratie of versiersels op zijn patisserie. Dit uitgangspunt was van centrale betekenis voor de algemene ontwerpvisie.

Om de door hem gewenste look te vangen, wilde hij simpele witte marmer-stijl oppervlakken combineren met muren van zichtbaar steen en blank gelakte houten vloeren in het hele huis.

Voor Grolet was het bijzonder belangrijk dat de woning het gevoel van ‘dicht bij de natuur’ zou uitstralen. Daarom zijn er materialen gebruikt met een volledig natuurlijke samenstelling. Met de vakkundige steenwerkers J. Léger en La Marbrerie Contemporaine ging hij aan de slag om zijn droom tot leven te brengen.

Bij het bekijken en uitproberen van verschillende oppervlak-opties liep Grolet tegen Neolith aan. Hij raakte onder de indruk van de prestaties van dit materiaal.

“Ik ben zo blij met Neolith, omdat het niet-poreus is en heel gemakkelijk schoon te maken, een essentiële eis voor precies patisserie-werk. Zo kan ik bijvoorbeeld direct op het oppervlak kneden en uitrollen, zonder vlekken en zonder dat het oppervlak er lelijk uit gaan zien. Het biedt ook een neutrale, frisse achtergrond die mijn gebak en desserts goed laat uitkomen, perfect voor mijn Instagram-activiteiten.”

Gerelateerde berichten

De eigenaren van deze woning in Tokyo, Japan, spreken liefkozend over ‘the bubblegum flat’. De...

Maandag overleed designicoon Alessandro Mendini (1931-2019), een van Alessi’s sleutelfiguren. Hij...

Een laatbloeier noemt hij zichzelf. Interieurarchitect Leo de Jonge uit Breda wist lange tijd niet...

Leave a Reply