By

Een laatbloeier noemt hij zichzelf. Interieurarchitect Leo de Jonge uit Breda wist lange tijd niet precies wat hij wilde worden. Na een zoektocht en veel omzwervingen eindigde hij uiteindelijk achter de tekentafel. Zijn onderweg vergaarde kennis komt hier goed van pas. Elke keuken behandelt hij als een bijzonder meubelstuk en een belangrijk sfeerbepalend element in huis.

Het heeft jaren geduurd voordat De Jonge was ‘gearriveerd’, zoals hij het zelf zegt. Na de havo wilde hij eigenlijk naar de kunstacademie, maar op aandringen van zijn vader werd het de MTS.

Hij maakte de opleiding niet af en werd omgeschoold tot timmerman. “Het was heel gezellig met de mannen in de bouwkeet, maar af en toe schaamde ik m’n ogen uit m’n kop voor wat we maakten.”

Leo specialiseerde zich in interieurbouw en meubelmaken, maar ook in deze job kon Leo z’n ei niet kwijt. “Dat kan beter, mooier en efficiënter, dacht ik geregeld.” Om z’n hoofd leeg te maken en z’n toekomst in kaart te brengen trok hij op zijn 27ste drie maanden door China. “Daar kwam ik tot inzicht en besloot m’n hart te volgen.”

Kunstacademie

Vijf jaar lang volgde hij in de avonduren een opleiding interieurarchitectuur aan de kunstacademie in Rotterdam. Aansluitend werd Leo de Jonge hoofd bij ontwerpstudio van 3D projecten in Oisterwijk. In 1992 begon hij als Bureau Leonardus Interieurarchitect voor zichzelf.

Meubelmaker

De Jonge kwam uit de zakelijke-projectmarkt, maar zag al na een paar maanden een kanteling naar de particuliere woningmarkt. “De meeste klanten komen voor een totaalplaatje. Bijvoorbeeld voor een benedenverdieping met daarin de keuken als belangrijke schakel.

Ik zie een keuken als een meubel waarmee je kunt variëren en spelen. Vanuit mijn achtergrond als meubelmaker zit ik ook niet vast aan vaste kastoplossingen, rastermaatjes of pasplinten. Als ik een kast wil maken van bijvoorbeeld 93 cm breed, dan teken ik dat.”

De keuken als lichtverplaatser

“Een uitdaging van met name doorzonwoningen is het donkere deel in het midden van een woning”, vervolgt De Jonge. “Met een keuken kun je dit deel verlichten. Het is de ideale lichtverplaatser.

Een groot en wit kookeiland op een hoogte van zo’n negentig centimeter trekt het licht de woning in. Ik ben rechtlijnig wat betreft materiaal en kleur. Staal is staal, hout is hout en een solid surface keuken is in mijn optiek altijd wit of grijs.”

Te vergelijken met portrettekenen

“Bij ontwerpen zet ik allereerst de contouren van de bestaande ruimtes op. De ramen, muren en deuren. Ik vergelijk het wel eens met portrettekenen. Een beginnersfout is meteen de ogen uitwerken, terwijl je eigenlijk eerst de grove lijnen van het hele gezicht moet opzetten.

Professionele tekenaars werken overal tegelijk aan het portret, zo werkt het ook met een interieur. Het geheel vastleggen in ruwe schetsen en dan steeds meer details invullen.”

Volgens Leo de Jonge is dat ook het grote ‘bezwaar’ met ontwerpers van keukenwinkels en badkamerzaken. “Ze vullen alleen hun eigen ‘postzegeltje’ en kijken niet naar het totaalbeeld.

Altijd verrassen

Leonardus probeert in elke keuken een verrassing te verwerken. “Je kunt een bezoeker maar een paar seconden boeien, daarna verslapt de aandacht. Dat heb ik overgehouden uit mijn tijd in de zakelijke projecten.

Een mooie manier om dat ‘wow’ effect in de particuliere sector te krijgen, is de suggestie wekken dat een keukenobject zweeft. Zo heb ik eens een tafel van drie meter gemaakt zonder poten. Het blad zat vast aan de keuken en het keukenblok diende als contragewicht. Wat ik nooit zal doen is een idiote kleur of materiaal kiezen als eyecatcher, ik kies voor vorm of constructie.”

Typisch De Jong

“Mijn signatuur is strak en licht en tegenwoordig werk ik veel met solid surface materialen zoals Hi-Macs, Corian of Dekton van Cosentino. Het grote voordeel van het solid surface is dat je naadloos kunt werken en niet beperkt wordt door een maximaal formaat.

Verder werk ik met dat wat het huis me biedt. Dat kan bijvoorbeeld een witte of gemetselde muur zijn, het kleurenverhaal laat ik over aan accessoires. Ga met duizend euro naar Ikea en je verandert de looks van je hele huis.”

Onder aan het overhangende deel is verlichting geplaatst om het trappengat te verlichten.

Overhangende keuken

Een klant met een bijzonder appartement in Huizen van het Rotterdamse architectenbureau Neutelings Riedijk vroeg zo’n twintig jaar geleden om een bijzondere keuken. “Hij heeft een twee-etage-appartement van 120 vierkante meter in een van de woontorens die uitkijken over het Gooimeer. De slaapkamer is beneden en de woonkamer/keuken boven. Qua indeling heb ik maar kleine aanpassingen gedaan.

Het oubollige traphekje moest weg en ik creëerde een lichtpunt in het donkere trapgat. Door de keuken te verlengen tot boven het trapgat fungeerde het laatste deel van de keuken als afscheiding en kon er aan de onderkant een inbouwspot geplaatst worden.”

Sieraad

Een ander bijzonder project was een keuken in Groenlo. “Deze keuken heb ik in 2015 getekend. Het heeft een afgerond composiet blad en een zes meter lange kastwand met een opening bij het raam voor het spoelen. In het midden staat het kookeiland als een sieraad.

Deze mensen wonen eigenlijk in de keuken, voor hen heb ik ook een tafel ontworpen verankerd aan de vloer. Schuiven kan niet want door de poot loopt een data- en stroomkabel.”

Toekomst

Hoe de toekomst van de keuken eruitziet vindt De Jonge een lastige vraag. “Tot op heden willen mensen grotere ruimtes in huis. Maar misschien wordt het wel zoiets als de keuken die ik jaren geleden in een reclame van Albert Hein heb gezien.

Emile Ratelband, de entertainer die beroemd werd met z’n strijdkreet ‘Tjakka’, komt dodelijk vermoeid thuis na een dag van coaching. Uit de diepvries pakt hij een kant-en-klaar maaltijd, zet dit in de magnetron en ‘ping’ klaar is kees. Zijn keukentje heeft alleen een diepvries, een magnetron en een vaatwasser, maar past hem als een jas.

Eigenlijk maakt het me ook niet zoveel uit. Door mijn achtergrond als timmerman en meubelmaker sta ik overal voor open en kan ik alles maken. Ik laat het wel op me afkomen.”

Gerelateerde berichten

Michiel de Zeeuw is een bekend gezicht op televisie. In 1996 brak hij door met een rol in de serie...

Kenneth Tan Fotografie ATAG heeft twee erkenningen Goed Industrieel Ontwerp (GIO) ontvangen en een...

“Een keuken moet functioneel, maar toch vooral mooi zijn. Koken doe je meestal maar één keer per...

Leave a Reply