Een eeuw na Bauhaus opent Het Nieuwe Instituut Neuhaus

0

Vanaf 19 mei 2019 staat de programmering van Het Nieuwe Instituut vier maanden in het teken van meer-dan-menselijke kennis. Onder de noemer van Neuhaus opent er 100 jaar na de oprichting van het Bauhaus een tijdelijke academie.

Hier kunnen bezoekers ontdekken wat hoe de wereld eruit kan zien als zij zichzelf, de mensheid, niet centraal zou stellen. Wat als mensen leren denken, waarnemen en ontwerpen volgens de belangen en mogelijkheden van dieren, planten, robots en microben?

Met Neuhaus opent Het Nieuwe Instituut een tijdelijke en transdisciplinaire academie voor meer-dan-menselijke kennis. In de geest van het Bauhaus, dat met radicale ontwerp- en onderwijsvernieuwingen probeerde om de wereld te midden van de puinhopen van de Eerste Wereldoorlog opnieuw te leren zien en te vormen, reageert Neuhaus met een veelzijdig curriculum op de planetaire burn-out van het huidige tijdperk.

Neuhaus bouwt voort op uitgebreid vooronderzoek van de afdeling Research van Het Nieuwe Instituut, die voor de gelegenheid ondersteund werd door externe onderzoeker en curator Angela Rui.

Neuhäusler

Neuhaus wordt samengesteld voor, door en met actieve deelnemers van buiten Het Nieuwe Instituut, de zogenaamde Neuhäusler. Een eerste lichting van deze academies, designers, kunstenaars, theatermakers, machines, chef-koks, uitvinders, onderzoekers, algoritmes, activisten en buurtbewoners werd onder meer geworven met een Call for Auditions.

Leerlijnen

Het curriculum is opgebouwd rond de volgende zeven leerlijnen: Collective Bodies, Extended Senses, Multispecies Urbanism, Time Worlds, Meeting Matter, Other Subjectivities en More-than-human Languages.

De Neuhäusler die als tutor betrokken zijn bij het begeleiden van deze trajecten zijn Amenti Collective, Heleen Klopper, June Yu, Nadine Botha, Research for the Botanical, Night of Philosophy, Mona Lisa’s, Esther Polak & Ivar van Bekkum, Eric Kluitenberg, Ines Péborde, Rianne Makkink en vele anderen.

Lokalen

De permanente opstelling van Neuhaus, die gedurende de gehele looptijd op de begane grond van Het Nieuwe Instituut te bezoeken en beleven is, bestaat uit een aantal ‘leslokalen’ en interactieve werkplekken die corresponderen met specifieke ruimtes in een academiegebouw en verwijzen naar bepaalde leerlijnen in het curriculum.

De lokalen worden ingericht door de meest uiteenlopende Neuhäusler: kunstenaars(collectieven), ontwerpers, onderzoekers, kunststofvezels, mythische wezens, algenpopulaties, monitoren en kunstmatige intelligentie. Betrokken makers, denkers en organisaties zijn onder meer: de afdeling Erfgoed van Het Nieuwe Instituut, Z33/Studio Time, Evelina Domnitch & Dmitry Gelfand, Edwin Driessens & Maria Verstappen, de Willem de Kooning Academie, Hackers & Designers, Conny Groenewegen en Officina Corpuscoli.

Curriculum 

Het curriculum of rooster van Neuhaus komt onder meer tot uiting in doorlopend onderzoek en vrijwel dagelijkse lezingen, workshops, performances, presentaties, bijeenkomsten, tijdelijke tentoonstellingen, wandelingen, meditaties, massages, animaties, diersoort-overstijgende diners, filosofische gesprekken, apenkooisessies, speurtochten, en virtual reality.

Via verschillende wegen zal gedurende de looptijd van Neuhaus een dagelijks, wekelijks en maandelijks ‘lesrooster’ worden verspreid. Bij het curriculum zijn onder meer Lisette Smits en studenten van de Gerrit Rietveld Academie, de Design Academy Eindhoven, en de Willem de Kooning Academie betrokken.

Reageer