Een IFA om nooit te vergeten

0

Het is nog maar één keer eerder voorgekomen dat IFA niet verliep zoals gepland en wel in 1961 tijdens de bouw van de Berlijnse muur. Mijn 17de IFA-bezoek is er een om nooit te vergeten.

Voor uw beeldvorming: IFA is normaliter een evenement waarbij veertig hallen gevuld zijn met het nieuwste van het nieuwste op het gebied van consumenten elektronica. Er komen doorgaans meer dan 250.000 bezoekers, er worden concerten gegeven en presentaties gehouden. Kortom, normaliter kun je hier op de hoofden lopen.

Ik ga sinds 2003 naar de IFA en ben gewend dat het evenement met het jaar groter en extravaganter wordt. Nu sta ik in een vrijwel leeg beurscomplex. In Messe Berlin zijn slechts vier hallen in gebruik genomen en die worden bij lange na niet gevuld.

“Nothing beats life”

— Jens Heithecker

Alternatief

Er zijn 800 journalisten uitgenodigd, de rest moet de vooraf opgenomen persconferenties online volgen. Beide opties zijn eigenlijk ondoenlijk. Maar, zo stelt IFA-directeur Jens Heithecker, we kunnen toch niet zonder een fysiek evenement, al is het in een alternatieve vorm.

“Videogesprekken kunnen we voeren als het nodig is, maar ze zijn uiteindelijk te uitputtend. Je kunt niet puur en alleen via video met elkaar communiceren. Bovendien moet je producten echt in je handen kunnen houden, wil je ze kunnen beoordelen. Dat is eigenlijk de enige manier om de meerwaarde van een nieuwe apparaat te kunnen ervaren.”

Ervaring

Dat blijkt wanneer we de hallen bezoeken waar enkele stands staan opgesteld. In IFA Next, traditioneel de hal met start ups, vinden we al snel een aantal ludieke nieuwe apparaten. Fraaie brillen met nauwelijks zichtbare ingebouwde speakers, de klein vaatwasser Bob van Daan Tech, een mini inductieplaatje waarop je water in no time kunt laten koken in hetzelfde glas als je de thee wilt zetten… we raken in gesprek met de bedenkers met hun aanstekelijke enthousiasme en we mogen van alles uitproberen. Dat maakt het verschil.

CM6, de nieuwe Miele espressomachine

En dat maakt het verschil. Het fysieke contact, het direct communiceren, het in je handen houden van een product. De koffie uit de prachtige nieuwe Miele espressomachine had ik wel willen proeven, net als dat ik wel had willen kloppen op de nieuwe oven van LG (de deur wordt dan transparant, waardoor je in de oven je gerecht kunt bekijken).

“Nothing beats life”, benadrukte Jens Heithecker gisteren tijdens de opening van IFA 2020. Laten we daarom hopen dat we volgend jaar weer allemaal naar IFA mogen.

Reageren niet meer mogelijk.