By

We zien steeds meer smart home oplossingen op de markt verschijnen. Het aanbod wordt groter en betaalbaar. Maar het lijkt de Nederlandse consument minder te interesseren.

Dit blijkt uit onderzoek van GfK. Maar liefst 60% van de Nederlanders is geïnteresseerd in Smart Home als concept. Dat is een toename ten opzichte van 2017, toen was dit namelijk 51%. Desondanks is de interesse om de producten te kopen wel wat afgenomen.

Uit de meest recente gegevens van GfK blijkt dat 49% van de Nederlanders geïnteresseerd of zeer geïnteresseerd is in Smart Home, een afname ten opzichte van vorig jaar (59%). Verder blijft 30% neutraal – wat mogelijkheden biedt voor fabrikanten om deze groep te overtuigen – en 21% beweert geen interesse te hebben (17% in 2017).

Obstakels

De consument is het meest geïnteresseerd in slimme producten als verlichting, energie en beveiliging. Men is vooral geïnteresseerd in het gemak van smart oplossingen (41%).

Voordelen zoals energie besparen en overal je apparatuur kunnen bedienen worden minder belangrijk voor de consument. En als grootste opstakel worden nog altijd de kosten genoemd (41%). Het percentage consumenten die dit als obstakel ziet, is echter wel 10% lager dan vorig jaar.

Stel de consument gerust

Barbara Schouten, technologie-expert bij GfK, zegt: “Om de dalende interesse tegen te gaan, zullen fabrikanten en retailers in hun marketing met een duidelijke boodschap moeten komen. Nederlandse consumenten zullen gerustgesteld moeten worden over zorgen omtrent privacy en hacking. Daarnaast zullen ze overtuigd moeten worden van de toegevoegde waarde die SmartHome producten hen kunnen bieden.

“Met behulp van ons onderzoek hebben wij een onderscheid gemaakt tussen vier verschillende persona’s, elk met hun belangrijkste motivaties en barrières: dit zijn de early adopters, de gemakszoekers, de bespaarders, en de veiligheidszoekers. Onze verdiepende analyses van deze persona’s zorgt ervoor dat fabrikanten en retailers hun boodschap beter kunnen afstemmen op de wensen van de verschillende typen consumenten met betrekking tot Smart Home.”

Gerelateerde berichten

De ontwerpers van Servabote Architects creëerden voor zichzelf een industrieel interieur voor hun...

AkzoNobel, moederconcern van verffabrikant Flexa, deed wereldwijd trendonderzoek naar de trendkleur...

Wel interesse in smart verlichting, maar ook in de gezellige uitstraling van ouderwetse...

Leave a Reply