Mandemakers weer onder vuur na kritisch rapport Consumentenbond

0

Mandemakers kreeg eerder al kritiek en zelfs een boete. In een recent onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat er weinig is veranderd, maar de keukengigant lijkt zich daar niets van aan te trekken.

Voor het onderzoek zijn 1500 consumenten ondervraagd over hun ervaringen bij het kopen van een nieuwe keuken. De kritiek op De Mandemakers Groep was niet mis. Onder deze groep vallen winkels als Brugman, Grando, Keuken Kampioen, Mandemakers Keukens, Pieter Klerkx, Tulp Keukens en Wooning.

Er wordt vooral veel geklaagd over de verkooptactieken van verkopers. Zo geeft 57% van de consumenten aan dat er veel druk op hen wordt gelegd tijdens het verkoopproces. Bij andere winkels ligt dit percentage met 15% fors lager. Bij IKEA voelt 97% van de consumenten zelfs helemaal geen druk.

Kritiek en boete

Uit het recente onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat De Mandemakers Groep hardleers is. In 2017 werden namelijk ook al dergelijke bevindingen gedaan en werd de Autoriteit Consument & Markt ingeschakeld. Keukencentrum Mandemakers, Brugman Keukens en Keukenconcurrent kregen in een miljoen euro boete voor het misleiden van consumenten op beurzen.

Vervolgens werd de boete verhoogd met 50% omdat de AMC geen vragen mocht stellen over de verkooppraktijken bij Keukencentrum Mandemakers en Keukenconcurrent. Hier werd tegenin gegaan, maar DMG verloor deze strijd twee maanden geleden.

Adformatie vroeg bij DMG na over het recente onderzoek en ook ditmaal lijkt de keukengigant zich niets aan te trekken van de klachten. Er werd verwezen naar het ANP waar een eigen onderzoek van het keukenconcern te vinden is en daaruit zou blijken dat de klanttevredenheid juist heel hoog is.

Comments are closed.