By

“Data en kunstmatige intelligentie hebben steeds meer invloed op het businessmodel en hoe je als organisatie waarde creëert, levert en vasthoudt”, stelt Frans Feldberg, hoogleraar Data-Driven Business Innovation.

“De vraag is in hoeverre je als organisatie bent ingericht om door middel van data en kunstmatige intelligentie je klant daadwerkelijk beter te begrijpen. Ben je dat niet, dan is de kans groot dat een andere partij een full servicemodel ontwikkelt en de klantrelatie overneemt”, waarschuwt de hoogleraar vervolgens in een interview met VLEHAN voor het jaarrapport.

“Er is momenteel een verschuiving gaande; er worden steeds meer services en diensten ontwikkeld rondom fysieke producten”, vervolgt Feldberg. “Big data speelt hierin een belangrijke rol, en de combinatie van fysieke producten en datagedreven diensten die gezamenlijk de klantervaring bepalen, wordt het nieuwe businessmodel.”

“Kijk naar internetonderneming Uber. Ze hebben zelf geen chauffeurs of onderhoudsmensen in dienst; ze bezitten zelfs geen taxi’s. Toch zijn ze bepalend in de klantrelatie omdat ze de data en de inzichten hebben en zo weten wat hun klanten waar en wanneer wensen.”

Handig connected

“Het gaat de consument in veel gevallen niet primair om een apparaat, maar om de behoefte die het apparaat vervult,” vertelt Frans. “Steeds meer mensen vullen hun behoefte in door middel van een servicemodel waar het apparaat slechts een onderdeel van is.”

“De data die sensoren genereren uit connected apparaten zeggen veel over het gedrag van het betreffende apparaat, maar ook over het gedrag van de persoon die het apparaat gebruikt.”

“De belangrijkste reden om een wasmachine met Wifi te kopen is voor mij dat ik nooit precies weet hoeveel wasmiddel ik moet gebruiken. Ik gooi er een schep in en belast daarmee hoogstwaarschijnlijk het milieu meer dan nodig is. Het algoritme van connected apparaten bepaalt wat er in de wasmachine zit en wat de optimale dosering wasmiddel en water is om die specifieke was schoon te krijgen.”

Smart maakt groen

Feldberg: “Met behulp van data en kunstmatige intelligentie kunnen we niet alleen de behoefte van consumenten beter invullen, maar ook grote maatschappelijke vraagstukken oplossen. Een student van mij heeft berekend dat we 5% van de Parijs-doelstellingen op het gebied van CO2 -reductie kunnen realiseren als we data van wasmachines, vaatwassers, groene stroombronnen en het weer combineren en met behulp van kunstmatige intelligentie bepalen wat het beste moment is om het apparaat klimaatneutraal aan te zetten.”

“Er zijn nu al partijen die over veel data beschikken. Denk aan internet-
bedrijven als Amazon, Google en Facebook. Maar ook startups, banken, bedrijven als Shell en toepassingen als Alexa en Siri verzamelen data.
Kijk je naar wasmachines en koelkasten, dan kan zelfs de kledingindustrie
of de voedingsmiddelenindustrie zo’n partij zijn.”

“De vraag is: ‘Welke partij maakt anderen in de branche straks overbodig’? Dat is dus niet per definitie de producent van het apparaat. Specifiek voor VLEHAN is de vraag: Wie wordt straks de Uber van de witgoedbranche?”

Bron: Jaarrapport VLEHAN
Gerelateerde berichten

Het CBS meldt opnieuw een positieve stemming onder consumenten. Het vertrouwen komt in juli uit op...

Voor Neolith was de eerste helft van dit jaar een goede als het gaat om prijzen winnen. De...

Er is een dringende behoefte aan woningen, maar er worden steeds minder nieuwe woningen gekocht....

Leave a Reply