By

Het nieuwe boek Do It Ourselves gaat over de koerswijziging van de Nederlandse ontwerpers. Designjournalist en–criticus Jeroen Junte schrijft voor het eerst de nieuwe fase van Dutch Design aan de hand van 199 projecten en producten.

De nieuwe lichting designers streeft naar maatschappelijke relevantie en impact. Dit wordt bereikt door onderzoek en samenwerking, aldus Junte. Hij omschrijft deze ‘post-crisisgeneratie’ als bevlogen, optimistisch, maar ook pragmatisch met oog voor schoonheid.

Humor en het concept als bijna obligate instrumenten zijn verruild voor engagement en vrij onderzoek. Ironie en beschouwende kritiek hebben plaatsgemaakt voor onbevangenheid en dadendrang. Ambacht en lokale productie worden onderzocht als een realistisch alternatief voor vastgelopen systemen. Naast kunst en design worden ook wetenschap, technologie, sociale studies en politiek gezien als speelvelden voor ontwerpers. Kortom, de nieuwste generatie ontwerpers zoekt naar een inhoudelijke verdieping van het vak en streeft naar een positieve bijdrage aan maatschappelijke vraagstukken.

Do It Ourselves wordt uitgegeven door nai010 uitgevers.

Gerelateerde berichten

Vijfentwintig jaar na de opening van het door hem ontworpen Groninger Museumgebouw kreeg de recent...

Uitgeverij Terra geeft een derde, volledig herziene versie uit van Ons Bakboek, het kleinere zusje...

Bloemkool staat over het algemeen niet bekend als meest favoriete groente van velen, en toch kun je...

Leave a Reply