By

Deze maand bestaat Marktplaats alweer twintig jaar. In een nieuw boek van Olivier van Duijn, Jeroen Jonker Roelants en Annemarie Joosen krijgt de lezer een kijkje achter de schermen van dit iconische bedrijf.

In 2009 is Marktplaats al ruim tien jaar de meest populaire handels-site. Iedereen in Nederland kent Marktplaats en er is geen serieuze concurrentie. De aankoop van Marktplaats door eBay vijf jaar daarvoor blijkt een briljante zet geweest van de Amerikanen.Een enorme boost
Dankzij de lancering van mobiele apps in 2010 is het bovendien mogelijk ‘te marktplaatsen’ op momenten en plaatsen waar dat eerder niet kon, wat leidt tot een enorme gebruikersgroei. Die groei kan worden verzilverd door de verkoop van advertentieruimte op de site. En ondertussen is het bedrijf bezig met een technische migratie van de website, een complex proces.

Het probleem

Maar daarna blijft de blik intern gericht. Er is weinig oog voor de klant en de veranderende buitenwereld. Van een sprankelende start-up verandert Marktplaats in een trage corporate. En als de eerste serieuze concurrent Marktplaats in de zomer van 2012 aanvalt en de gebruikersgroei vanaf eind 2013 stagneert, wordt het pijnlijk duidelijk dat er structureel iets moet veranderen. In het boek Marktplaats van Van Duijn, Roelants en Joosen wordt omschreven welke stappen het bedrijf vervolgens maakte.

Gerelateerde berichten

Het CBS meldt opnieuw een positieve stemming onder consumenten. Het vertrouwen komt in juli uit op...

Voor Neolith was de eerste helft van dit jaar een goede als het gaat om prijzen winnen. De...

Er is een dringende behoefte aan woningen, maar er worden steeds minder nieuwe woningen gekocht....

Leave a Reply