By

‘Zo werkt het niet’. Onder dat motto zijn leden van brancheorganisatie INretail en ondernemers uit zes andere branches plus VNO-MKB Nederland in actie gekomen tegen maatregelen in de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) die tijdelijk werk duurder maken.

INretail overhandigde samen met de andere branches een manifest aan de vaste Kamercommissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid in het Tweede Kamergebouw in Den Haag. Het is de start van een campagne die verduidelijkt wat de gevolgen zijn als tijdelijk werk duurder en lastiger te organiseren wordt.

Het opvangen van seizoenpieken en tijdelijk extra werk laten zich niet vangen in een vast contract, vinden INretail en haar campagnepartners. Het is dan ook niet logisch en niet eerlijk om dat te bestraffen met een hogere WW-premie. “Daar wordt niemand beter van en moet aangepast worden in het wetsvoorstel.”

Balans ver te zoeken

“Hoewel de WAB van minister Koolmees een aantal zaken op de arbeidsmarkt verbetert, is de balans ver te zoeken als het gaat om tijdelijk werk. Tijdelijk werk wordt duurder, omdat daarvoor de hoge WW-premie gaat gelden en vanaf de eerste werkdag transitievergoeding verschuldigd is. De mogelijkheid om oproepkrachten in te zetten, wordt drastisch beperkt en daarmee onwerkbaar in de praktijk.”

In het gezamenlijke manifest vragen de ondernemers en hun organisaties de politiek om tijdelijk werk serieus te nemen en de WAB aan te passen: geen hoge WW-premie en transitievergoeding voor seizoenswerk, pieken en scholieren en studenten en behoud van flexibiliteit rond oproepcontracten.

Geen extra vaste banen

De ondernemers wijzen erop dat verhoging van de kosten en beperking van de mogelijkheden van tijdelijke arbeid niet één vaste baan méér zal opleveren. Waar het wel toe leidt, is dat dit soort werk onbetaalbaar dreigt te worden.

“Wij willen geen WAB die ervoor zorgt dat onze tijdelijke krachten hun baan kunnen verliezen. Of die tot prijsverhogingen leidt, zonder dat onze medewerkers zelf daar nu zoveel beter van worden”, zeggen zij.

Achtergronden

De campagne Zo werkt het niet! is een initiatief van Koninklijke INretail, CUMELA Nederland, Detailhandel Nederland, Koninklijk Horeca Nederland, LTO Nederland, De Nederlandse Veiligheidsbranche, MKB-Nederland, RECRON en VNO-NCW. Zie de website https://www.zowerkthetniet.nl voor meer informatie en verhalen van de ondernemers zelf.

Gerelateerde berichten

De iF Design Awards zijn weer uitgereikt en next125 is een van de winnaars. Het is de derde die...

Over energielabels wordt altijd discussie gevoerd. Zo wilde Nederlandse Voedsel- en...

Vanaf 1 april neemt Christian Borsboom de positie van algemeen directeur van STEEL-Benelux B.V....

Leave a Reply