Sharon Streuper: “Klassiek hoeft helemaal niet oubollig te zijn”

0

Sinds kort prijken in de showroom van Tieleman Keukens drie opvallende keukens. De ontwerpen uit de koker van Sharon Streuper van Maison Sucre, de Rotterdamse specialist in luxe interieurs.

De serie bestaat uit drie keukenmodellen: Long Island heeft kastfronten die uitgevoerd zijn in een witte, zijdeglans lak. De Fairmont is herkenbaar aan de zwarte zijdeglans fronten en het instapmodel Aspen heeft donkerbruine eiken deuren met een nerf en metaalkleurig deurbeslag.

Het zijn stuk voor stuk klassieke keukens die niet zouden misstaan in een kasteel of chique landhuis. Voor het fornuis heeft Maison Sucre daarom gekozen voor La Cornue. Verder zijn de keukens uitgerust met een granieten aanrechtblad van Arte, een keukenkraan van Gessi, en afzuigsysteem van Novy en Miele keukenapparatuur.

Gesmeerde bliksem

Omdat Maison Sucre gewend is totaalinrichtingen te verzorgen, blijft het daar niet bij. Klanten kunnen hun complete keuken, eetkamer en woonkamer laten inrichten in eenzelfde stijl. Er is keuze uit een breed assortiment luxe barkrukken, verlichting en gordijnen. Veel producten zijn een eigen ontwerp van Maison Sucre.

“Kwaliteit

verkoopt zichzelf”

“We kregen vaak de vraag waarom we niet ook een keuken in ons assortiment hadden”, vertelt Streuper. “Nu had ik zelf heel goede ervaring met Tieleman Keukens voor mijn privé keuken. Van de begeleiding in de showroom tot het plaatsen van de keuken, alles ging probleemloos. Inmiddels was ik alweer verhuisd, maar die goede ervaring is me wel altijd bijgebleven. Ze leveren bij Tieleman Keukens gewoon kwaliteit en kwaliteit verkoopt zichzelf. Daarom heb ik dit bedrijf benaderd toen ik een eigen keukenserie wilde ontwerpen.

Die samenwerking ging vervolgens als de gesmeerde bliksem. Dit zal ook komen doordat we beide een familiebedrijf zijn. De passie en mentaliteit van de medewerkers van Tieleman Keukens is voor ons heel herkenbaar.

In relatief korte tijd hebben we drie mooie keukens neergezet in prijscategorieën van ongeveer 40.000 tot een ton. Uiteraard is de uiteindelijke verkoopprijs ook sterk afhankelijk van de apparatuur die de klant kiest.”

Maatwerk

Tieleman Keukens had ook het vertrouwen in de samenwerking, mede doordat de winkel goed contact heeft met keukenfabrikant Mereno. “Zij leveren maatwerk, werkelijk alles is mogelijk. Alleen dan kun je zo’n luxe serie met veel detaillering tot stand laten komen”, vertelt Gerwin den Besten, verkoopmedewerker bij Tieleman Keukens.

“Met bijzondere producten

ben je langer blij”

“De kastfronten zijn bijvoorbeeld complexer dan je normaliter ziet in een klassieke keuken van een grote fabrikant. In plaats van simpelweg een lijst op de deur te plaatsen, is hier sprake van complexere dieptewerking. Dit vergt complexere houtbewerking, handwerk en dat maakt deze keuken ook zo chique.

Aan onze kant betekent het ook opletten, want door die lijsten passen bepaalde hoeken niet. Daar houden we rekening mee tijdens het intekenen van de keuken. Niets is standaard. Maar daar houden we ook helemaal niet van. Je kunt je showroom wel vol zetten met witte keukens en een antraciet aanrechtblad, van die neutrale modellen. Maar dat is toch niet inspirerend?”

Mereno levert alle onderdelen: van de kasten tot de schouw en detaillering bovenop en onderaan de kasten. De opvallende sierpoten voor het keukeneiland komen echter uit de collectie van Maison Sucre.

“Ik zag ooit eens een prachtige eettafel met deze poten staan bij een klant”, vertelt Streuper. “Het leek mij gaaf om ze te vergroten, zodat je pilaren krijgt waar een werkblad op kan rusten. Deze gieten we in composiet. Het is echt een typisch Maison Sucre-product en een eye catcher in de keuken. De eigenaren van de eettafel vinden het ondertussen ontzettend gaaf dat hun tafel voor inspiratie hiervoor heeft gezorgd.”

Klanten

De klassieke keukens van Maison Sucre lijken qua stijl haaks te staan op de moderne, Scandinavische stijl die inmiddels al heel wat jaren populair is in Nederland. Maar klandizie is er zeker, de keuken kwam immers voort uit de vraag van consumenten, en die groeit ook nog eens sterk.

“Steeds vaker worden nieuwe woningen gebouwd in een klassieke stijl. Er worden zelfs details toegevoegd, zoals specifiek metselwerk en gevelversiering. Dit soort woningen verkopen vervolgens als warme broodjes.

Dit heeft een reden. Er is een steeds grotere vraag naar producten die persoonlijk en bijzonder zijn. Consumenten willen een woning met karakter. In mijn ogen is dat ook logisch, want met bijzondere producten ben je gewoon langer blij. Je hebt er veel langer plezier van en dan is het je geld echt waard.

In een woning met karakter willen consumenten ook graag een interieur met karakter en dat is precies onze specialiteit. Onze stijl noemen we ‘easy classic’: klassiek vertaald naar het leven van hier en nu. Daar sluit de keukenserie bij aan.

Zo is de Long Island met al zijn detaillering behoorlijk klassiek, maar de Aspen heeft een veel strakkere sierlijst. We laten bovendien in de showroom zien dat de keuken ook heel goed kan passen in een modern interieur.

In dat geval laten we de sierpoten bijvoorbeeld weg en kiezen we voor een strakkere greep. Zo is de keukenserie dus geschikt voor een brede doelgroep en dat merk ik ook aan het type klanten dat geïnteresseerd is. De leeftijden, typen woningen en budgetten lopen uiteen, maar ze hebben allemaal één ding gemeen: ze willen een fijne, bijzondere keuken niet snel zal vervelen.”

De keukens van Maison Sucre zijn te bezichtigen in zowel de eigen showroom in Rotterdam als die van Tieleman Keukens in Middelharnis.

Comments are closed.