Ruim 4,5 miljoen Nederlandse huishoudens bezitten een smart home product. Het aantal en de verkoop van deze producten groeit snel.

In totaal werd € 5,2 miljard besteed aan deze slimme producten apparaten. Nederlanders associëren Coolblue het vaakst met slimme producten. Dit blijkt uit de zesde editie van de Smart Home Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.
Slimme apparatuur
Smart home groeit
Uit het onderzoek van MultiScope blijkt dat meer dan 4,5 miljoen Nederlandse huishoudens zijn in het bezit van één of meerdere slimme producten (57%). In 2021 en 2020 bedroegen deze percentages nog respectievelijk 52% en 42%. De markt blijft dus sterk groeien.
De totale waarde van deze producten stijgt ook. Nederlanders hebben voor meer dan 5,2 miljard euro aan producten in huis, terwijl dit in 2021 nog 2,9 miljard was. Dat is een behoorlijke stijging. De productcategorie ‘huishouden en comfort’ heeft hierin met bijna € 1,5 miljard het grootste aandeel, stelt MultiScope.
Bijna een kwart van de Nederlanders denkt aan Coolblue (24%) wanneer zij een slim product willen kopen. Coolblue heeft daarmee Mediamarkt (23%), de koploper van voorgaande jaren, ingehaald. Bol.com (12%), Ikea (6%) en Conrad (5%) maken de top vijf compleet.