Smart home populairder sinds corona-uitbraak

0

Uit cijfers van de jaarlijkse GfK Smart Home Monitor 2020 blijkt dat de bekendheid met de term “smart home” in vijf jaar tijd meer dan verdubbeld is. Vooral tijdens de lock down bleken consumenten bovengemiddeld geïnteresseerd in dit fenomeen.

Inmiddels weet bijna een derde van de Nederlanders waar een ‘slim huis’ voor staat. En daar blijf het niet bij. Een vijfde van de ondervraagde consumenten verwacht binnen twee jaar een volledig smart huis te hebben.

Lekker makkelijk

Volgens 44 procent van de ondervraagden is gemak nog steeds het belangrijkste voordeel dat smart home-oplossingen bieden. Daarnaast vinden Nederlanders het fijn dat slimme oplossingen kunnen helpen om de energiekosten laag te houden.

Tessa Holzenbosch, Technology expert bij GfK, zegt: “Snel en stabiel internet is de basis voor een smart home. Nederlandse huishoudens hebben hier flink in geïnvesteerd dit jaar, want de markt voor routers en WiFi signaalversterkers is meer dan verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. Tijdens lock down zagen we zelfs uitschieters van 500 en 700 procent in het aantal verkopen.”

Iets minder dan de helft (45 procent) van de Nederlanders vindt de hoge kosten de belangrijkste reden om geen slimme producten aan te schaffen. Hier ligt een duidelijke kans voor fabrikanten, stelt GfK. Zij kunnen consumenten bewust maken van de voordelen van smart home en hoe die opwegen tegen de hoge kosten van de aanschaf.

Privacy en veiligheid

Een belangrijk thema rondom smart home is veiligheid. GfK constateert dat minder consumenten bang zijn om gehackt te worden. Bovendien staat 41 procent van de consumenten  open voor smart home als dit helpt een veilig gevoel in huis te creëren. Opmerkelijk is ook de stijgende interesse in smart tracking voor het volgen van bijvoorbeeld fietsen en huisdieren.

Reageren niet meer mogelijk.