By

Op de foto staat Gerben Huis in ‘t Veld, sinds kort weer aanspreekpunt voor de Störmer op de Nederlandse markt. Niet te verwarren met zijn collega Thorben Wiedemann, hoofd ondernemingsontwikkeling. De heren, die in K&D #3 het verkeerde fotobijschrift hadden gekregen, vertellen in een dubbelinterview over de toekomstplannen van Störmer en het hagelnieuwe computersysteem dat de winkelier met de fabriek verbindt.

Met deze ICT-ontwikkeling is Störmer klaar voor de toekomst.Huis in ’t Veld, twintig jaar geleden ook handelsagent voor Störmer , weet als geen ander hoe belangrijk een geavanceerd ordersysteem is. Het kan foutmarges verkleinen, kosten besparen en boze klanten voorkomen.

Thorben Wiedemann

Alles in één

“Voorheen leverden keukenverkopers een productlijst aan voor de bestelling van een keuken. Of de tekening klopt, kon het systeem niet controleren”, vertelt Huis in ’t Veld. “Ook moesten de gegevens vervolgens opnieuw handmatig worden ingevoerd voor de machines in de fabriek. Dit zijn voorbeelden van processen waarbij fouten gemaakt kunnen worden.”

Nu, dankzij het nieuwe computersysteem van Störmer, voert de keukenverkoper zijn complete ontwerptekening in, het systeem controleert op fouten en diezelfde tekening wordt vervolgens gebruikt voor de bestellingen en productie van onderdelen.

“Retailers hoeven niets handmatig in te voeren”, stelt Huis in ’t Veld. “Nu zou je denken dat zoiets alleen werkt als je standaard kasten levert, maar bij ons kun je een keuken tot op de millimeter passend maken. Na het uitlezen van de tekening zal de fabriek precies de juiste kasten leveren.

Onze CEO zegt altijd: Voor een goede auto heb je niet zozeer een goede motor nodig, maar vooral goede banden. Want, alleen dan kun je ook in de regen snel door de bocht. Dat is wat het nieuwe computersysteem voor ons betekent. We kunnen hiermee sneller handelen en, belangrijker; foutloos leveren. ”

Overleg in het magazijn van Störmer

Achter de schermen

De aanleg van het nieuwe systeem begon in 2012, net na de crisis, in een periode die voor de keukenhandel nog altijd lastig was. Huis in ’t Veld: “Wij hebben als voordeel dat we niet zo groot zijn als concurrenten in deze omgeving. Zij hebben 2000 monden te voeden en dat is een heel stuk lastiger dan onze 190 werknemers.

Met ons formaat hebben we de mooie capaciteit van honderd keukens per dag, maar zijn we ook flexibel genoeg om ons snel aan te passen aan de huidige marktwerking.”

“Dit is momenteel een actueel onderwerp”, vult zijn collega Thorben Wiedemann, hoofd ondernemingsontwikkeling, aan. “Het lijkt goed te gaan met de markt, maar ondertussen groeit de afzet niet en in principe leveren we allemaal hetzelfde: kasten. Dat betekent dat we ons moeten onderscheiden, terwijl we een lastig product maken om dit mee te doen.

In principe onderscheiden we ons al door het maatwerk dat we leveren voor een goede prijs, maar nu komt hier een geoptimaliseerd logistieke systeem bij dat het werk voor de keukenspecialist makkelijker maakt, ons als fabriek sneller maakt en leveringsfouten voorkomt. Dit maakt echt het verschil.”

Magazijn Störmer

Soepel verloop

“De implementatie van dit systeem heeft in totaal zeven jaar geduurd”, vervolgt Wiedemann. “Dat is lang, maar eigenlijk ben ik daar wel blij mee. Als je een project van zo’n omvang in één keer wilt doen, dan is de kans op kinderziektes in het ICT systeem te groot. En de gevolgen daarvan zijn desastreus.

De fabriek, de bestelling van onderdelen, de uitlevering, het contact met de retailer; al die elementen bij elkaar vormen bij wijze van spreken een lopende band die soepel moet blijven draaien. Door onze werkwijze was dit gelukkig mogelijk en zo hebben we geen hinder ondervonden van de implementatiefase.”

Noviteiten

Wanneer we vragen naar productinnovaties zegt Huis in ’t Veld in eerste instantie dat Störmer op het moment niet veel nieuws heeft. “Innovaties, tja, je moet je afvragen wat de afgelopen twintig jaar nou echt grote innovaties waren in de keukenhandel. Eigenlijk niets. We verkopen kasten, daar kun je niet veel aan vernieuwen.

Je zult zien dat fabrikanten dit najaar weer zeggen dat ze ‘nieuws’ hebben en dan gaat het bijvoorbeeld om een verbeterde tint wit. Maar een consument komt echt niet in je winkel voor ‘het nieuwste wit.’

Klantvriendelijkheid, duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen met minimale foutmarge, daar kun je wel klanten mee aantrekken. In 2018 hebben we als fabriek ongeveer 600 ton CO2 bespaard. Echter op het gebied van logistiek is nog veel meer winst te behalen. Daarom is het computersysteem voor ons en onze klanten zo belangrijk.”

“Ik heb in het verleden voor de auto-industrie gewerkt en in die branche kun je nog revolutionair zijn”, vult Wiedemann aan. “Dat is in de keukenbranche veel moeilijker. We hebben wel geëxperimenteerd met smart technologie, bijvoorbeeld door watersensoren in plinten te plaatsen.

Maar, als we dat verkopen, moeten we ook de installateurs in huis hebben om alles aan te sluiten. Dat is niet onze business. Daarom zijn we een samenwerking aangegaan met audiospecialist Sonos. Wij maken de keuken klaar voor Sonos-systemen en zij leveren de producten. Meer smart dan dit worden onze keukens niet en dat zie je in de hele keukenbranche.”

Niet smart, maar slim

Vervolgens laten Wiedemann en Huis in ‘t Veld toch slimme oplossingen zien die misschien niet ‘revolutionair’ zijn, maar wel erg handig. Voor een kast met brede planken levert Störmer een metalen strip die aan de voorkant om de legplank geschoven wordt. Deze strip voorkomt het doorzakken van de legplanken. Eenvoudig en praktisch, net als de achterwand in de apothekerskast. Hierdoor kunnen etenswaren niet meer achter de kast vallen.

“Je hoeft niet voor NASA te werken om op dit idee te komen, maar vreemd genoeg zijn we de enige fabrikant die dit doen”, vertelt Huis in ‘t Veld. “Nog een voorbeeld; het complete interieur is titaniumgrijs, van het koppelschroefje en de LaMann-bodem tot de scharnieren en legplankdragers. Dat maakt onze kasten herkenbaar en luxe. Het zijn de kleine dingen die het verschil maken en we hoeven de prijzen er niet voor te verhogen.”

 

Gerelateerde berichten

Winkeleigenaren kunnen zich niet beroepen op ‘overmacht’ wanneer ze uitstel van betaling willen...

Zojuist is bekend gemaakt dat Salone del Mobile, en dus ook EuroCucina, verschoven wordt naar 13...

Vandaag hebben brancheorganisaties een nieuw winkelprotocol gepubliceerd dat retailers op hun...

Leave a Reply